Wielton

jest największym polskim producentem przyczep i naczep. W Wieluniu zatrudnia blisko 2 tys. osób - najwięcej z wszystkich zakładów w mieście.

Ulica Fabryczna - przemysłowe „płuca” Wielunia

W północno-wschodniej części Wielunia koncentruje się działalność wiodących zakładów przemysłowych. W rejonie ulicy Fabrycznej swoje siedziby i hale produkcyjne posiadają dwie największe wieluńskie firmy, znane na rynkach europejskich i światowych – potentat branży naczep i przyczep Wielton i producent świec zapachowych Gala Poland (wcześniej Korona Candles).

Łącznie w tutejszych fabrykach Wieltonu i Gali pracuje ok. 3 tys. osób. Inne znaczące przedsiębiorstwa w tym sektorze miasta, zatrudniające po kilkuset pracowników, to Zasada Group (produkcja rowerów) i Patrol Group (skrzynie narzędziowe). Gospodarczego krajobrazu ulicy Fabrycznej dopełnia działalność szeregu innych firm produkcyjno-usługowych.

Tu było Niedzielsko (rozwiń) ⤵
Wieluńska strefa przemysłowa mieści się na terenach dawnej wsi Niedzielsko. Biurowiec Wieltonu przy ulicy Felicji Rymarkiewicz znajduje się vis-a-vis miejsca, w którym stał dwór zamieszkiwany przez Rymarkiewiczową, ostatnią dziedziczkę Niedzielska. Pozostałością po majątku są stawy, w tym jeden z wyspą, na której według przekazów mieszkańców znajdował się piękny ogród. Najstarsza znana wzmianka o wsi Niedzielsko pochodzi dokładnie sprzed 700 lat. Na gruntach wsi wzniesiono również Cukrownię Wieluń. Niedzielsko włączono w obszar miasta w 1988 r.


Pamiątkowa tablica u zbiegu ulic Felicji Rymarkiewicz i Przemysłowej odsłonięta w październiku 2013 r.
fot. Z. Rybczyński/
wielun.naszemiasto.pl
Od przerabiania starych naczep do statusu europejskiego potentata

Marka Wielton powstała w 1996 r. jako kolejne wspólne przedsięwzięcie biznesowe Ryszarda Proznera i Krzysztofa Tylkowskiego. Kilka lat wcześniej powołali do życia Protyl, który zajmował się m.in. modernizacją i sprzedażą ciężarówek, przyczep i naczep sprowadzanych z Zachodu. Momentem zwrotnym w historii Wieltonu okazał się 2006 rok, kiedy inwestorem strategicznym firmy zostali bracia Paweł i Mariusz Szataniakowie.

Dziś pojazdy transportowe wyprodukowane w zakładach Wieltonu wożą towary po całym świecie. Korzystają z nich firmy transportowe, budowlane, produkcyjne, dystrybucyjne i rolnicze. W ostatnich kilku latach firma stała się trzecim największym graczem w swojej branży na kontynencie europejskim i znalazła się w światowym TOP10. To efekt odważnej strategii obliczonej na przejęcia zagranicznych konkurentów, między innymi lidera francuskiego rynku Fruehauf. We wszystkich swoich zakładach Grupa Wielton zatrudnia ok. 3,4 tys. osób, w tym 2 tys. w samym Wieluniu.

Symulator do zaawansowanych testów (rozwiń) ⤵
Inżynierowie Wieltonu prowadzą zaawansowane testy technologiczne naczep i przyczep w symulatorze, zbudowanym przy udziale unijnego dofinansowania z programu Innowacyjna Gospodarka. Stacja badawcza pozwala odwzorować przeciążenia, wyboje, zakręty, jakie napotyka ciężarówka na prawdziwych drogach. W trakcie 4-5 tygodni spędzonych w symulatorze pojazd może pokonać 500 tys. kilometrów.

Jądrem umieszczonej pod ziemią skomplikowanej konstrukcji jest 600-tonowa masa sejsmiczna. Jest to mieszanka betonu i stali, która wspiera się na poduszkach powietrznych. Jej montaż był wysoce skomplikowaną operacją. Inwestycja opłaciła się, bo dzięki wyspecjalizowanym testom już na etapie projektowania i prototypowania możliwe jest wykluczenie ewentualnych konstrukcyjnych wad ukrytych i wdrażanie do produkcji trwałych i niezawodnych rozwiązań.


fot. Z. Rybczyński/
wielun.naszemiasto.pl

W Wieluniu Wielton zatrudnia blisko 2 tys. osób - najwięcej z wszystkich przedsiębiorstw w mieście. fot. Z. Rybczyński/wielun.naszemiasto.pl (3)

Klasa patronacka Wieltonu (rozwiń) ⤵
W 2014 roku w Zespole Szkół nr 2 im. J. Długosza zadebiutowała klasa patronacka Wieltonu o profilu mechanik-monter maszyn i urządzeń. Jedną z pracowni szkolnych firma wyposażyła w nowoczesny robot do spawania. Była to prekursorka inicjatywa, w ślad za którą poszły kolejne projekty edukacyjne podejmowane w ścisłej współpracy z wieluńskimi firmami.
Podczas swojej wizyty w Wieltonie w 2017 r. prezydent RP Andrzej Duda spotkał się także z uczniami klasy patronackiej.
fot. Z. Rybczyński/
wielun.naszemiasto.pl
Przed naczepami produkowali gwoździe

Późniejsi założyciele Protylu i Wieltonu poznali się w technikum mechanicznym. W latach 80. najpierw próbowali swoich sił w prowadzeniu warsztatu samochodowego. Po kilku latach przeszli na produkcję gwoździ. - W tym czasie był problem z zakupem maszyny do produkowania czegokolwiek. Nadarzyła się okazja zakupu gwoździarki, więc weszliśmy w ten temat – wspominał Krzysztof Tylkowski.

Zamiłowanie do motoryzacji wzięło jednak górę. W 1993 r. rzutcy biznesmeni stworzyli markę z nazwą zaczerpniętą od swoich nazwisk – Protyl. Przedsiębiorstwo wyspecjalizowało się w wydłużaniu starych naczep. Nabyta wiedza i doświadczenie pozwoliły z czasem rozpocząć własną produkcję pojazdów transportowych. Nową działalność ulokowano w hali po upadłej fabryce mebli. W ten oto sposób w 1996 r. narodził się Wielton.

Przedsiębiorstwo Wielton działa od 1996 roku. 
fot. archiwum firmy Wielton (3)

Od 2006 r. Wielton jest notowany na giełdzie

Już w początkach swojej działalności Wielton używał w procesie produkcyjnym laserów, plazmy, czy automatu do spawania belek. W 2000 r. firma uzyskała pierwszy certyfikat ISO 9001. W roku 2006 Wielton stał się spółkę akcyjną, a rok później zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Po latach inwestowania w rozbudowę i automatyzację wieluńskich zakładów i zdobywania rynków w oparciu o miejscową produkcję, kierownictwo firmy postanowiło pójść o krok dalej. I to od razu milowy krok.

Europejska ekspansja

W 2015 r. rozpoczął się proces, w wyniku którego Grupa Wielton weszła w posiadanie marek i fabryk w kilku europejskich krajach. Akwizycje firm prowadzono we Włoszech (Viberti i Cardi), Francji (Fruehauf), Niemczech (Langendorf), Wielkiej Brytanii (Lawrence David) i Hiszpanii (Guillén). Wielton uruchomił też kolejne spółki zależne - na Wybrzeżu Kości Słoniowej, torując sobie drogę na rynek afrykański, oraz w Niemczech.

Grupę Wielton tworzą renomowane europejskie marki: polski Wielton, francuski Fruehauf, brytyjski Lawrence David, niemiecki Langendorf, hiszpański Guillén oraz włoskie Viberti. 
fot. archiwum firmy Wielton 

Współpraca „wieltonowskich” miast (rozwiń) ⤵
Na kanwie rozwoju Wieltonu w 2018 r. podpisane zostało przez burmistrzów Wielunia i niemieckiego Waltrop porozumienie o współpracy obu miast na różnych płaszczyznach. W 30- tysięcznym Waltrop swoją siedzibę ma firma Langendorf, kupiona przez Grupę Wielton. Langendorf zbudował też swój zakład produkcyjny w Wieluniu. Pozostałe firmy przejęte w latach 2015-2021 przez Wielton mają swoje siedziby we francuskim Auxerre, włoskiej Pescarze, brytyjskim Peterborough i hiszpańskim Alginet.


Zakład Langendorfa w Wieluniu.
fot. Z. Rybczyński
Wiodąca rola wieluńskich zakładów w Grupie Wielton

Wieluńskie zakłady Wieltonu są w dużym stopniu zautomatyzowane i zrobotyzowane 
fot. Z. Rybczyński/wielun.naszemiasto.pl (2)

Równolegle z ekspansją w Europie firma nadal sporo inwestowała w Wieluniu. To właśnie tutaj w 2016 r. Wielton uruchomił swoje Centrum Badawczo-Rozwojowe, wyposażone w jedyną w Polsce, a drugą w Europie stację do kompleksowego testowania naczep. Rozrosły się hale produkcyjne, wyposażane w coraz to nowocześniejsze roboty. Wielton stał się też posiadaczem jednej z większych na kontynencie automatycznych linii lakierniczych w technologii KTL.

Inwestycje w dawnej cukrowni (rozwiń) ⤵
W ostatnich latach Wielton wykupił od Gminy Wieluń większość kompleksu dawnej cukrowni. Teren, na którym znajdowały się stawy zasilające fabrykę cukru, został zniwelowany i urządzono na nim parking dla naczep. Docelowo powstanie na tym obszarze nowoczesne centrum obsługi klientów Wieltonu. Firma nabyła również działkę z bocznicą kolejową, która została odbudowana przed 10 laty, ale przez ten nie była użytkowana.


fot. R. Pokorski

Strategia spółki ukierunkowana na poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań transportowych zaowocowała nawiązaniem współpracy z instytutami i uczelniami w Polsce i za granicą. Wyzwaniem dla branży jest unijna polityka szybkiej redukcji emisji spalin do atmosfery. Wielton aktywnie poszukuje rozwiązań zmniejszających zużycie paliw przez ciężki transport, poprzez odpowiedni dobór konstrukcji, technologii i materiałów naczep.

„Zielone” trendy w transporcie (rozwiń) ⤵
Branża transportowa, ze szczególnym naciskiem na transport drogowy, jest odpowiedzialna za ponad 25 proc. emisji dwutlenku węgla generowanego w Europie. Producenci pojazdów oraz firmy transportowe dążą m.in. do ograniczenia zużycia paliwa w swoich produktach, obniżenia masy własnej i zastosowania napędów alternatywnych. W 2023 r. Wielton ograniczył prędkość transportów w swojej spółce logistycznej do 85 km/h. Pojazdy zużywają ok. 0,7 litra paliwa mniej na 100 km, co przekłada się na redukcję emisji ponad 5 500 kg dwutlenku węgla każdego miesiąca.


fot. Archiwum firmy Wielton

Materiał Wideo

Szukasz więcej ?

Zobacz kolejny punkt przewodnika

Stacja kolejowa Wieluń -Dąbrowa
Linia kolejowa biegnąca przez Wieluń u swego zarania odgrywała strategiczną rolę dla kraju, co miało związek z otwarciem rodzimego przemysłu górniczego na eksport do krajów zamorskich.